ירידת ערך הנכס

ירידת ערך נכס היא מצב שבו הנכס אינו שווה כפי שהוא אמור להיות שווה וזאת בשל גורמים פנימיים או חיצוניים. הירידה באה לידי ביטוי ביום המכירה של הנכס והיא יכולה להתבטא בעשרות אלפי שקלים. כיוון שכך, אם יש לך נכס, חשוב לדעת מה יכול להוביל לירידה של הערך ומה באפשרותך לעשות כדי להימנע מהנזק הכלכלי.

גורמים אשר יכולים להוביל אל ירידת ערך נכס

אפשר לחלק את הגורמים אשר מובילים אל ירידת ערך דירה כגורמים פנימיים הקשורים אל המבנה עצמו ואל גורמים חיצוניים שנמצאים מסביב לו. בין הגורמים השונים:

  • פגמים בבניה – פגמים בבניה או ליקויי בניה הם גורם אשר יכול להשפיע על הערך ולהוריד את שווי הנכס וזאת כיוון שגם לאחר התיקון הוא לא יהיה שווה ערך לנכס חדש. במקרה זה יש לפנות אל שמאי ולבדוק אם ישנה אפשרות לקבלת פיצוי מהקבלן.
  • הרחבת כביש – הרחבת כביש או סלילת כביש ראשי יכולים להוביל אל ירידת ערך רעש מכביש וזאת בשל הרעש הנוצר ממנו. בבדיקה שנעשתה עלה כי כל עלייה יחידה בדציבל מובילה לירידה באחוז בשווי הדירה.
  • מבנים ציבוריים – הקמת מבנים ציבוריים יכולה להעלות את ערך הנכס או להפחית את הערך. הדבר תלוי בסוג המבנה וקרבתו אל הנכס. למשל, בית ספר קרוב יכול להעלות את הערך אך אם כביש הגישה קרוב אל הנכס ומוביל לכך שבמהלך הבוקר האזור יהיה רועש וצפוף, תיתכן ירידה ולא עלייה של השווי.
  • שריפה ורטיבות – שני מפגעים אלה פוגעים במבנה עצמו ומורידים את השווי שלו, מה שיכול להתבטא ביום המכירה בעשרות אלפי שקלים.
  • אנטנות סלולריות וקווי חשמל  – התקנת אנטנות סלולריות וקווי מתח גבוהה יכולים לגרום לירידת ערך. גם ירידת ערך ממשית בגין הקרינה שנפלטת וגן ירידת ערך פסיכולוגית.
  • שכנים – ישנם מצבים בהם שכן מסוים יכול להפחית את ערך הדירה. במקרה שמדובר בשכן מוכר ולא בשל נסיבות טובות, הדירה תחווה ירידה בשוויה. עם זאת, ייתכן שמדובר בירידה זמנית בלבד כיוון ששכנים יכולים להתחלף.

לא כל ירידת ערך היא חד משמעית

לא כל גורם אשר יכול להשפיע על הערך הוא חד משמעי. למעשה, אפשר לראות כי גורמים רבים יכולים להיות גם חיוביים וזאת בהתאם למידת ההפרעה וקרבה לנכס. למשל, במקרה של בניית מרכז מסחרי, הנכסים הקרובים ביותר יכולים לחוות ירידת ערך מפגע רעש אך אחרים, המרוחקים יותר, יכולים לחוות דווקא עלייה בערך וזאת כיוון שיש להם מרכז קרוב דיו המאפשר הנאה מכל מה שנדרש להם ובקרבה.

כדי להחליט אם מדובר בירידת ערך או לא יש לפנות אל שמאי מקרקעין המתמחה בתחום. השמאי צריך לבצע בדיקות שונות, כולל בחינת ליקויי בניה, בדיקה של השפעת הרעשים, הערכה של ירידת ערך נכס ובמקרה שנראה שיהיה צורך לפנות אל בית המשפט, חשוב שהוא יוכל לספק חוות דעת.

ירידת ערך נכס
אנטנות סלולריות על מבנה מגורים

חשיבותה של חוות הדעת המשפטית

בתי המשפט דנים לא פעם במקרים הנוגעים לירידת ערך הנכסים וזאת כיוון שמדובר בנכס שנרכש על פי שווי מסוים וכי הבעלים לא רוצים להיפגע ביום המכירה בירידה בהכנסות. לכן, השמאי אשר מבצע את הבדיקה צריך להתמחות בתחום וכמו כן עליו לספק חוות דעת לבית משפט. מומלץ לבדוק כי השמאי בעל ניסיון בתחום זה וכי כבר סיפק יותר מפעם אחת חוות דעת אשר עזרה לקבל פיצוי ראוי למפגע.

הערכת ירידת ערך נכס היא אינה עניין של מה בכך והיא יכולה להוביל לפיצוי מידי אשר בא לתת מענה על העוגמה שתיגרם ביום שבו תתקבל ההחלטה למכור את הנכס. לבחירת השמאי חשיבות רבה ועלייך למצוא אחד מנוסה בעל לקוחות ממליצים.